maandag 18 mei 2009

Maandag 18 mei 2009

Vanmorgen een ludieke actie uitgevoerd om aandacht te vragen voor het lot van de (Europese) kip. Een cameraploeg van RTL was erbij om de actie vast te leggen. Sinds vorige week staan op het stationsplein in Den Haag twee levensgrote verpakte kippen als onderdeel van een campagne van het Europees Parlement. Terwijl de ene verpakking tot vandaag onbeplakt was, is de ander volgeplakt met etiketten met informatie over van alles en nog wat. Van de voedingswaarde van kippenvlees tot de opmerking dat de verpakking eerst moet worden verwijderd voor het vlees kan worden bereid. Alles behalve de waarheid over het korte, ellendige leven van de kip voor het meest mishandelde stukje vlees..


Zou dat iets te maken hebben met die 3 miljoen euro die de Europese Commissie in de promotiecampagne voor kippenvlees stak? Of zouden ze willen verzwijgen dat de 40 miljard kippen die jaarlijks in de Europese bio-industrie in veertig dagen van kuiken tot 2 kilokip moeten uitgroeien, een verschrikkelijk leven achter de rug hebben? Dat ze met zijn 21-en op de vierkante meter worden gehouden, dat hun voer wordt volgestopt met antibiotica en dat de snelle groeisnelheid bij veel dieren leidt tot vergroeide poten en hartaanvallen? Prachtig dat de Europese Unie de consument wil informeren. Maar dan ook echt! Want pas dan weten consumenten waar ze voor kiezen als ze voor een kipfilet van slechts 2 euro uit het winkelschap pakken.



In ieder geval schreeuwden de campagneobjecten natuurlijk om een reactie van de Partij voor de Dieren. Bij deze! ;-)





 

http://ping.fm/Vcw2J

Geen opmerkingen:

Een reactie posten