dinsdag 26 mei 2009

Dinsdag 26 mei 2009




De actie vandaag tegen de massale doding van varkens in Egypte onder het mom van de bestrijding van de varkensgriep was een groot succes. We hebben de ambassade luid en duidelijk laten weten dat we de gruwelijke wijze waarop varkens worden gedood niet tolereren. En dat deze respectloze massaslacht slecht is voor het toerisme naar Egypte. Er is niet eens varkensgriep in Egypte uitgebroken en het doden van varkens is zowiezo geen oplossing om de verspreiding van deze ziekte tegen te gaan. Het lijkt er meer op dat de Egyptische regering de varkensgriep epidemie gebruikt om de verschrikkelijke situatie waarin de honderdduizenden varkens leven, namelijk opeengepakt op vuilnisbelten, via een dieronvriendelijke massaslachting te beeindigen.





Na een half uur wachten voor het hek in de stromende regen mocht ik eindelijk naar binnen om met de ambassadeur te spreken. Hij verzekerde mij dat ook de Egyptische regering dieren met respect wil behandelen en dat zij wat willen doen aan de dieronterende omstandigheden waaronder deze varkens leven. Hij zei dat het niet gemakkelijk is om de problemen aan te pakken en dat ze nu hebben besloten de dieren af te maken. Ik drukte hem op het hart dat hij beter zou kunnen werken aan een structurele oplossing zoals een biologische veehouderij waar dieren vrij buiten kunnen lopen en gezond voedsel krijgen in plaats van afval. Hoewel de regering voorlopig zal doorgaan met de slachting, verzekerde hij mij dat ze zullen werken aan een lange termijn oplossing en dat ze zouden controleren hoe de slacht plaatsvindt en dat ze misstanden aanpakken. Ik hoop dat dit niet alleen mooie woorden zijn. Ik denk wel dat het gesprek echt heeft bijgedragen aan de druk die Egypte voelt om tot een betere oplossing te komen. Toen ik weer naar buiten kwam stond de pers al klaar voor een reactie.





Het is nog negen dagen naar de verkiezingen en we liggen mooi op schema met de campagne. En over aandacht in de media hebben we niets te klagen. Zo stond er afgelopen vrijdag een mooi bericht in de Volkskrant van Hans Bouma, voorvechter voor dierenrechter en dichter. Hij vertelt waarom het zo belangrijk is vier juni op de Partij voor de Dieren te stemmen. Het is zo mooi geschreven, daar kan en wil ik helemaal niets meer aan toevoegen. heel erg bedankt Hans.

http://ping.fm/QhIu7

Geen opmerkingen:

Een reactie posten